Słów kilka koordynatora OMRT

Informowałem Państwa iż decyzją organów instytucji – założycieli Ogólnopolskiej Motoryzacyjnej Rady Technicznej, powołany zostałem na stanowisko koordynatora. Od pewnego już czasu staram się nawiązywać kontakty ze środowiskami mogącymi mieć istotny interes w budowaniu prawidłowych relacji na linii poszkodowany – warsztat – płatnik. Jednakże pomimo zwrócenia się do licznych instytucji z zaproszeniem do wspólnych rozmów, odzew…

Szczegóły

Ulga na złe długi – mechanizm korzystny dla serwisów blacharsko-lakierniczych

Prawie każdy właściciel serwisu blacharsko-lakierniczego zajmujący się naprawami bezgotówkowymi spotkał się z kwestionowaniem przez ubezpieczycieli zakresu naprawy/wartości części lub materiałów, czy ilości dni, na które udostępniono klientowi auto zastępcze itd. Skutkiem takich działań ubezpieczycieli jest niedopłata w kwocie, która jest należna serwisowi. W zakresie rozliczeń podatkowych pojawia się wtedy poważny problem. Mianowicie wykonanie usługi i…

Szczegóły

Obejrzyj bezpłatny webinar “Kiedy cesja wierzytelności na serwis a kiedy upoważnienie do odbioru odszkodowania?”

Spowolnienie gospodarcze wywołane lockdownem i epidemią potrwa jeszcze przez najbliższe miesiące i będzie zmuszać serwisy samochodowe do poszukiwania nowych źródeł pieniędzy. Jednym z takich źródeł, przez szereg lat przez wiele warsztatów odpuszczanym, są spory z ubezpieczycielami na gruncie likwidacji szkód komunikacyjnych. Jak wiemy, towarzystwa ubezpieczeniowe przy wypłacie świadczeń kwestionują wiele aspektów dokonanej naprawy – jej…

Szczegóły

FAQ oraz objaśnienia dotyczące obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności

Od 1 listopada 2019 roku obowiązuje obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (split payment) w branży sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów. Jako że nowe przepisy (jak zawsze) nastręczają wielu wątpliwości interpretacyjnych nasza członkowska kancelaria Martini i Wspólnicy zbierając zapytania bezpośrednio od warsztatów samochodowych przygotowała specjalny FAQ dedykowany serwisom wraz z odpowiedziami. Dokument jest do pobrania ze Strefy…

Szczegóły

Obowiązkowy split payment w dystrybucji części od 1 listopada 2019

Zgodnie z ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obowiązkowy split payment (mechanizm podzielonej płatności) ma zostać wprowadzony już od 1 listopada 2019. Podzielona płatność ma być stosowana w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług, które objęte są obecnie reżimem odwrotnego obciążenia…

Szczegóły

“Gest handlowy” w postaci pełnego baku? Uważaj na koncesję

Czy dealer albo serwis wydając klientowi auto z pełnym bakiem musi mieć koncesję na obrót paliwami ciekłymi? Czy paliwo zamieszczone w baku sprzedawanych samochodów będzie objęte podatkiem akcyzowym? Czy cena za paliwo powinna zostać wyszczególniona na fakturze sprzedaży pojazdu? Czy może zostać uwzględniona w cenie auta? A może jest to usługa dotankowania paliwa? Głównym przedmiotem…

Szczegóły

Rada Ministrów przeciwko „zakazowi cesji”, ale…

W Sejmie ciągle znajduje się senacki projekt ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego (numer druku 3136). Projekt ten zawiera rewolucyjny zapis który wyłączyłby możliwość zbycia roszczeń pochodzących z czynów niedozwolonych oraz jednocześnie zabraniałby odbierania pieniędzy przez warsztaty naprawcze bezpośrednio od ubezpieczyciela. Projekt tej ustawy w pierwotnym założeniu miał…

Szczegóły

Sąd Najwyższy o zwrocie wydatków na pomoc niezależnego rzeczoznawcy

Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 29 maja 2019 roku, sygn. akt III CZP 68/18 wydanej w składzie 7 sędziów uznał prawo podmiotów skupujących wierzytelności o odszkodowanie za szkodę komunikacyjną do żądania pokrywania z OC komunikacyjnego kosztów usługi ekspertyzy zleconej osobie trzeciej. Dotyczy to także warsztatów samochodowych, które bezgotówkowo dokonują napraw samochodów powypadkowych i następnie…

Szczegóły

Branża serwisowa rusza z akcją indywidualnego dostosowania mnożnika kosztów materiałów lakierniczych. Zapraszamy na szkolenia z udziałem naszych prawników w Krakowie i w Poznaniu

Od września 2016 roku trwa spór o zmianę wartości tzw. koszyka materiałów lakierniczych obliczanego przez firmę AZT Automotive GmbH i używanego w kalkulacjach szkód komunikacyjnych. Poprzez nieuprawnione wprowadzenie do koszyka materiałów lakierniczych nieakceptowanych przez producentów pojazdów wartość koszyka została obniżona o kilkanaście procent. Oczywistym jest, że w sposób nieuzasadniony obniżyło to wynikające z technologii napraw…

Szczegóły