Zmiana na stanowiska koordynatora OMRT

Pragniemy poinformować, iż z końcem stycznia 2023r. nastąpiła zmiana na stanowiska koordynatora Ogólnopolskiej Motoryzacyjnej Rady Technicznej. Funkcję tą zgodził się objąć Łukasz Szarama, który od wielu lat działa na rzecz uregulowania zasad likwidacji szkód komunikacyjnych w Polsce. Posiada ponad 25 letnie doświadczenie praktyczne obejmujące serwisy niezależne oraz autoryzowane. Jest biegłym sądu, prokuratury oraz Izby Administracji…

Szczegóły

Słów kilka koordynatora OMRT

Informowałem Państwa iż decyzją organów instytucji – założycieli Ogólnopolskiej Motoryzacyjnej Rady Technicznej, powołany zostałem na stanowisko koordynatora. Od pewnego już czasu staram się nawiązywać kontakty ze środowiskami mogącymi mieć istotny interes w budowaniu prawidłowych relacji na linii poszkodowany – warsztat – płatnik. Jednakże pomimo zwrócenia się do licznych instytucji z zaproszeniem do wspólnych rozmów, odzew…

Szczegóły

Ulga na złe długi – mechanizm korzystny dla serwisów blacharsko-lakierniczych

Prawie każdy właściciel serwisu blacharsko-lakierniczego zajmujący się naprawami bezgotówkowymi spotkał się z kwestionowaniem przez ubezpieczycieli zakresu naprawy/wartości części lub materiałów, czy ilości dni, na które udostępniono klientowi auto zastępcze itd. Skutkiem takich działań ubezpieczycieli jest niedopłata w kwocie, która jest należna serwisowi. W zakresie rozliczeń podatkowych pojawia się wtedy poważny problem. Mianowicie wykonanie usługi i…

Szczegóły

Obejrzyj bezpłatny webinar „Kiedy cesja wierzytelności na serwis a kiedy upoważnienie do odbioru odszkodowania?”

Spowolnienie gospodarcze wywołane lockdownem i epidemią potrwa jeszcze przez najbliższe miesiące i będzie zmuszać serwisy samochodowe do poszukiwania nowych źródeł pieniędzy. Jednym z takich źródeł, przez szereg lat przez wiele warsztatów odpuszczanym, są spory z ubezpieczycielami na gruncie likwidacji szkód komunikacyjnych. Jak wiemy, towarzystwa ubezpieczeniowe przy wypłacie świadczeń kwestionują wiele aspektów dokonanej naprawy – jej…

Szczegóły

FAQ oraz objaśnienia dotyczące obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności

Od 1 listopada 2019 roku obowiązuje obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (split payment) w branży sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów. Jako że nowe przepisy (jak zawsze) nastręczają wielu wątpliwości interpretacyjnych nasza członkowska kancelaria Martini i Wspólnicy zbierając zapytania bezpośrednio od warsztatów samochodowych przygotowała specjalny FAQ dedykowany serwisom wraz z odpowiedziami. Dokument jest do pobrania ze Strefy…

Szczegóły

Obowiązkowy split payment w dystrybucji części od 1 listopada 2019

Zgodnie z ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obowiązkowy split payment (mechanizm podzielonej płatności) ma zostać wprowadzony już od 1 listopada 2019. Podzielona płatność ma być stosowana w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług, które objęte są obecnie reżimem odwrotnego obciążenia…

Szczegóły

„Gest handlowy” w postaci pełnego baku? Uważaj na koncesję

Czy dealer albo serwis wydając klientowi auto z pełnym bakiem musi mieć koncesję na obrót paliwami ciekłymi? Czy paliwo zamieszczone w baku sprzedawanych samochodów będzie objęte podatkiem akcyzowym? Czy cena za paliwo powinna zostać wyszczególniona na fakturze sprzedaży pojazdu? Czy może zostać uwzględniona w cenie auta? A może jest to usługa dotankowania paliwa? Głównym przedmiotem…

Szczegóły

Rada Ministrów przeciwko „zakazowi cesji”, ale…

W Sejmie ciągle znajduje się senacki projekt ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego (numer druku 3136). Projekt ten zawiera rewolucyjny zapis który wyłączyłby możliwość zbycia roszczeń pochodzących z czynów niedozwolonych oraz jednocześnie zabraniałby odbierania pieniędzy przez warsztaty naprawcze bezpośrednio od ubezpieczyciela. Projekt tej ustawy w pierwotnym założeniu miał…

Szczegóły

Sąd Najwyższy o zwrocie wydatków na pomoc niezależnego rzeczoznawcy

Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 29 maja 2019 roku, sygn. akt III CZP 68/18 wydanej w składzie 7 sędziów uznał prawo podmiotów skupujących wierzytelności o odszkodowanie za szkodę komunikacyjną do żądania pokrywania z OC komunikacyjnego kosztów usługi ekspertyzy zleconej osobie trzeciej. Dotyczy to także warsztatów samochodowych, które bezgotówkowo dokonują napraw samochodów powypadkowych i następnie…

Szczegóły